robbinvanittersum.reismee.nl

Reis en start Nieuw Zeeland

Na de eerste week Nieuw Zeeland vond ik het wel eens tijd worden voor een verhaaltje. Een enkeling zal het wel leuk vinden om te lezen en voor de rest heb ik daarna altijd nog wat voor mezelf om ooit terug te lezen wanneer ik weer in Nederland ben.

De reis hier naartoe is goed verlopen, het duurt natuurlijk allemaal vrij lang maar dat was bekend dus daar stel je jezelf wel op in, de nacht voor de reis ook al vrij kort gehouden zodat het slapen in het vliegtuig een beetje zou lukken, maar dat lijkt niet helemaal voor mij weggelegd te zijn. Met de eerste vlucht is eigenlijk alle afstand na het oosten afgelegd, eindigend in Tokyo. De tweede vlucht deed eigenlijk alles richting het zuiden. Mooi om een keer een paar uur over het vliegveld te lopen, maar zes uur is dan ook wel weer lang genoeg.

Vervolgens op doorreis naar Auckland, Nieuw Zeeland, om daar nog een keer over te stappen richting Christchurch. Vanaf Christchurch de bus genomen richting het zuiden om een uur of vier later in het huis aan te komen. Een klein half uurtje later meteen maar opgepikt door een andere Nederlander, Jan, een medewerker van de boer waar ik werk. Jan werkt op een andere boerderij van deze boer en doet vooral dingen met trekkers en machines. Samen zijn we naar een plaatselijke bar geweest om maaltijden op te halen. Ze in te vriezen dus gelijk maar genoeg gehaald voor een week. De volgende dag ook op pad geweest met Jan om wat andere bedrijven te bekijken en in het weekend een keer op pad geweest en gegeten bij Jan, die samen woont met een Sloveen en een Argentijnse. Jezelf vervelen hoeft hier dus nog niet.

Ondertussen zitten de eerste vijf werkdagen er ook op. De boerderij waar ik werk heeft (met mij erbij) drie medewerkers en een vierde in aantocht, ook een Nederlander, waarschijnlijk van mijn leeftijd. Op dit moment deel ik een huis vlakbij het bedrijf met één van deze medewerkers, een Nieuw Zeelandse jongen van 16 jaar. Het huis is van alle gemakken voorzien, zoals keuken met vaatwasser, een warmtepomp, haard en (heel belangrijk) internet. Toch wel makkelijk als je een beetje op de hoogte wil blijven van wat er in Nederland gebeurt. De meeste dingen over het werk komt een volgende keer wel, als ik wat meer meegelopen heb hier. De manier van koeien houden is hier in ieder geval heel anders dan in Nederland. Koeien lopen dag & nacht buiten en de enige overkappingen of schuren die ze hier hebben zijn voor de melkstal en de jongste kalveren. De koeien kalven eigenlijk af op het moment dat er het meeste grasgroei is, zodat ze voldoende te eten hebben om behalve voor zichzelf ook voor melk kunnen zorgen. We zitten nu vlak voor het moment dat de grasgroei op gang komt en melken op dit moment een 30 koeien, wat er binnen vijf weken 1000 tot 1100 moeten zijn. De rest komt iets of wat later in het seizoen.

Tot slot heb ik even een paar foto's toegevoegd van de omgeving hier, het grazen van de droge koeien en het huis waar ik nu in woon.

Reacties

Reacties

Rudolf

Gaaf man! Mooie foto's een ook heel herkenbaar. Veel plezier daar en geniet van de fantastische natuur die je daar hebt.

Rudolf

Hé kerel, super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. En ik zou hetzelfde gedaan hebben, lekker de zomer in NZ uitzitten en dan pas in het voorjaar weer naar ons koude kikkerlandje vliegen.

Je bent ook al lekker aan het reizen geslagen lees ik, en heb de mooiste dingen in de buurt al wel gezien. Toch nog een paar tips die ik zelf ook erg mooi vond:
- Catlins drive (van Dunadin -> Invercargil). Dit kan in een dag maar 2 dagen is beter. Fantastisch rijden, veel en mooie (gratis) stoplocaties.
- Otago Peninsula (schiereiland onder Christchurch). Zeeleeuwen, pinguins en leuke bochtige wegen. Ga niet naar het kasteel (het enige kasteel van NZ, want daar is niets te zien)
- Queenstown (must do!!). Bungee jumpen e.a. gekkigheid, een super sfeertje en leuke bars en restaurants

Mocht je aan het eind van je stage nog een week of twee rond gaan trekken:
- Rij via de Arthurs pass (Christchurch -> Greymouth) richting Golden bay / Tasman park. Ik weet zeker dat jij de hoogvlakte fantastisch vindt. Misschien kan je zelfs nog wel een adres krijgen van een boer die daar op 2000m hoogte boert. Heel bijzonder!!
-Golden Bay / Tasman park. Echt adembenemend mooi! Motueka is een leuk relaxed (alternatief) stadje wat een prima centrale uitvalsbasis is
- Kaikoura. Mocht je idd bovenstaande route gaan rijden, trek dan minimaal 1 volle dag uit voor Kaikoura. Mocht je willen walvis spotten, moet je dat echter wel van tevoren regelen.

Dus; pak je kans om flink rond te reizen, want deze verscheidenheid aan natuur op zo'n klein oppervlak vindt je niet snel weer.

Veel plezier, geniet er van en ik hoor de verhalen wel weer...

PS, Het noorder eiland is ook heeeuul mooi ;-)!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!